Aki picit jártas a buddhizmus tanításában az ismeri azt az igazságot,melyszerint a létezés szenvedéssel jár.
Kétféle szenvedés létezik:
Az egyik az ami elől menekülsz és ami mindenhol a nyomodban jár.
A másik az amellyel szembenézel és így szabad leszel.
A buddhista pszichológiai rendszerben a négy nemes igazság a legfontosabb ami a szenvedésről és a szenvedés végéről tanít. A tanítás célja, hogy az ember az élet szenvedései közepette is megtalálhatja a szabadságot és az örömöt. A négy nemes igazság a tünetektől indul majd a kiváltó okokon és a gyógyulás lehetőségén át eljut a kezelés módjáig.
Akármilyen formát ölt a szenvedés jelenlegi életünkben, legyen az félelem, depresszió, rögeszmés gondolkodás, válás, viszonzatlan szerelem, munkahelyi vagy családi probléma hajlandónak kell lennünk elfogadni annak igazságát.
A buddhizmus megkülönbözteti a fájdalmat és a szenvedést. A fájdalom a természetes lét eleme s velejárója mely lehet testi, biológiai és társadalmi.
De a szenvedés nem azonos a fájdalommal. A szenvedés az élettel járó elkerülhetetlen fájdalomra adott reakció. Személyes szenvedésünk mellett ami lehet a szorongás, a gyász, függés, irigység létezik kollektív szenvedés is, mint például a háborúk vagy a rasszizmus.Ezeket a szenvedéseket meg kell értenünk és transzformálnunk.
A második nemes igazság a szenvedés okát vizsgálja.Itt jelenik meg a ragaszkodás melyből ellenérzés, nem tudás, egészségtelen tudatállapot, addikció, gátlástalanság léphet fel.
A harmadik nemes igazság a kiutat a szenvedés végét mutatja meg. A szenvedés nem elkerülhetetlen. Megszabadulunk a szenvedéstől, ha elengedjük automatikus reakcióinkat, félelmeinket és megragadásunkat.Ez a szabadság a nirvána.
A negyedik nemes igazság a szenvedés végéhez vezető ösvény, ami elvezet ahhoz a középúthoz ami arra bátorít, hogy bármilyen élethelyzetben is vagyunk itt és most megtalálhassuk a békét.
Ha nem állunk ellen az életnek örömeink és bánatunk közepette megtaláljuk az éberséget és a szabadságot is. Megtanuljuk elcsöndesíteni a tudatot és bölcsességgel látni.
Nézzünk szembe a fájdalommal a testünk a tudatunk és a világ fájdalmával. Ne meneküljünk tovább. A szabadságot az hozza el ha bátran megnyílunk a világ előtt. Minél erősebb bennünk a ragaszkodás annál több szenvedést tapasztalunk.Ha megpróbálunk birtokolni és irányítani a körülöttünk élőket szenvedni fogunk akárcsak ha ugyanígy járunk el, hogy kontrollálni kívánjuk a testünket és érzéseinket. Meditációval megtanulhatjuk elengedni mindezt, ami ugyan egy folyamat, de próbáljunk meg belelágyulni a történések elfogadásában mely a megkönnyebbülés érzésével fog megajándékozni minket.
Sztancsik Éva
forrás: Jack Kornfield- A bölcs szív